fredag 24 april 2015

Replik till insändare 24 april. ”SD räddar kvar skolavslutningar i kyrkan”



Låt mig först klargöra några felaktigheter i din insändare Jens.

Det finns inget förbud mot skolavslutningar i kyrkan idag, däremot får det inte finnas konfessionella inslag. Det har inte varit en allmänt rådande tradition med skolavslutningar i skolor sedan 1842 och även om det vore sant så är det som att säga att ”vi gör väl som vi alltid gjort” vilket aldrig är ett bra argument. Det är inte ”nyinkomna svenskar” med andra religioner som varit argumentet mot konfessionella inslag. Du antyder det tröttsamma PK-argumentet här. Ingen vill påtvinga någon en ”ateistisk tro” (vad nu det är). Jag misstänker att du blandar ihop sekularism och ateism.


Låt mig nu framföra mitt bästa argument mot konfessionella inslag vid skolavslutningar: Jag vill kunna skicka min dotter till skolan med förvissningen om att hon inte blir ensidigt påverkad till förmån för någon särskild livsåskådning inte ens sekulärhumanism som är min livsåskådning. Hon ska aldrig känna att en viss livsåskådning är den officiellt svenska vilket blir resultatet om konfessionella inslag tillåts eftersom den då blir normgivande. Det spelar ingen roll om det är frivilligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar